onsdag, november 28, 2012

Tiga (Rodeo, 2005)

När Tigas monumentala, Snoop Dogg- och Sylvester-samplande remix av "Washing Up" var som störst drog jag och Sebastian Suarez-Golborne till London för att intervjua honom. Mest av allt ville vi träffa Karin Winther och dansa på Trash. Vi mötte den kanadensiske dj-stjärnan på Tates café och ställde massa idiotiskt fräcka frågor ("är du bög?") under förevändningen att de hade skickats in av Rodeos läsare, vilket såklart bara var lite sant. Det här är min enda text som publicerats på mandarin - i kinesiska Rodeo som fanns en gång i tiden.

---

På klassiska indiemeckat Trash i London sätter Tiga på sin mix av Tomas Anderssons Washing Up och en våldsam moshpit uppstår, med hundratals öl- och 
ecstasyindränkta kids som skriker med i synthriffet. Liknande scener har utspelat sig på svenska dansgolv under året som gått. Stockholmsklubbar som Grodan Grev Tures Cocktail Club, Neat, Kilotin och Paradise har varit de roligaste platserna att vara på, oavsett om du brukade hänga på Metropolis eller Monday Bar för ett år sedan. Ingen personifierar technons bröllop med popmusiken som Tiga. Han gick från ortodox techno på nittiotalet till bespottad electroclash runt millennieskiftet, och kom ut ur det hela som poptechnons starkast lysande stjärna. Vi lät några av de som har dansat sönder sina kroppar det senaste året ställa sina frågor till den kanadensiske djn och artisten inför hans kommande album Sexxor.

Har du några hundar och vad väger de? Lång-Karl, 27

- Jag har Uma, som väger 25 kilo, och lilla Toby som brukade väga tolv kilo, men jag har fått 
ner henne till runt tio. Hon bantar.

Du gör en massa musik med Jesper Dahlbäck, varför ser man dig aldrig i Stockholm? Gustaf, 18

- När jag är i Stockholm är det bara för att jobba i studion. På några dagar kan vi göra två låtar 
och kanske en remix. Sverige är bra att jobba i, speciellt på vintern, för det finns inget som distraherar. Men jag kan alla tunnelbanestationer. Odenplan är min favorit för där bor Jesper.

Vilka är dina bästa solglasögon? 
Fredrik, 32

- Jag har aldrig haft solglasögon. Aldrig! Det är det ironiska, jag har aldrig varit en solglasögonkille. Hemskt ledsen att göra er besvikna. När jag var yngre hade jag kanske ett par Ray-Bans. Fast jag ville se ut som Roger Sanchez på en fotografering här om dagen så då satte jag på mig ett par Dior.

Kommer du ihåg dina första fester? Marcus, 19

- De tidiga åren i Montreal, i början av nittiotalet, var helt fantastiska, några av de bästa åren i mitt liv. Det var första gången för ecstacy, techno och all-night parties. Jag brukade resa till Europa, gå på Love Parade och försökte återskapa det jag hade varit med om hemma. Jag var väldigt ambitiös och agressiv.

Hur fashion är du? Stina, 23

- Jag gillar snygga kläder men jag skulle inte slåss för en t-shirt... Fast kanske för den rätta jackan.

Vem är din stilikon? Daniel, 21

- Det finns många jag önskar att jag såg ut som, action-män som Harrison Ford och Humphrey Bogart. Men jag ser inte riktigt ut som dem. Sen gillar jag en del snubbar som ingen annan verkar tycka om, som Michael Douglas med den där lite otäcka amerikanska stilen. Brian Ferry och Bowie är coola också, men de är inga man kopierar.

Apropå din ”coming out of the trance closet”-mix på LCD Soundsystem, hur ligger det till mellan dig och trancen? Anna-Maria, 21

- Alla andra verkar hata trance, men jag har inget emot det. Trancescenen är som en annan värld. Det är inte min scen. Men det finns en skillnad mellan en genre, en stil, och den faktiska känslan. Man kan ha en rock’n’roll-känsla på en skiva utan att det faktiskt låter som rock. Idén med trance var ursprungligen att ha psykedelisk flummusik för sena nätter och tidiga morgnar, och det är något jag verkligen tycker om.

Två frågor: 1. Är du bög? 2. Men ärligt talat, är du homosexuell? Alice, 18

- Många undrar det, men jag tycker inte om att prata om sådant. Jag får väl svara nej på den första frågan och ja på den andra.

Vad tycker du om nedladdning? Margret, 20

- När jag var ung i Montreal var det väldigt svårt att få tag på skivor. Det var säkert likadant i Stockholm. Jag behövde jobba väldigt hårt och ju hårdare man jobbar för något, desto mer uppskattar man det. Nedladdningen har förändrat förhållandet mellan djs och musik. De riktiga djerna idag är 13-åriga ungar som har alla nya låtar på sina datorer, men jag tror att jag skulle känna mig överväldigad om jag var i deras sits.

Vad tycker du om Madonna? Benjamin, 25

- Jag drömde om Madonna i natt faktiskt, att vi var goda vänner och bara hängde. Men jag har aldrig gillat hennes musik så mycket, kanske gamla låtar som Into the Groove och Holiday. Hon är väldigt ambitiös och driven, och det får hon min respekt för. Det finns en viss likhet mellan mig och Madonna. Ingen av oss är något musikaliskt geni men vi har båda en vision om vad vi  vill göra. Skillnaden är att Madonnas producenter berättar för henne vad som gäller, medan jag inte tar råd från någon annan.

Känner du dig gammal? Sanna, 19

- Det finns en stor ålderskillnad mellan djs och publik och den blir bara större. Jag tänker egentligen aldrig på det, för mig är musiken huvudsaken. Folk som DJ Hell och Sven Väth är över fyrtio år och fortsätter spela för femtonåringar, men det är attityden som räknas, inte själva åldern.

Vad tycker du om medeltiden? Lång-Karl, 27

- Jag gillar modet, medeltidsstilen. Riddare, pansar, kedjor, och de där lädergrejerna de hade på sig. Jag tror inte jag skulle ha velat leva då. Men jag gillar falkar och kanoner. Okej, de hade inte kanoner då, men svärd, och slott och belägringar. Det är min grej. I Montreal har vi faktiskt en stor medeltidsscen. Folk klär upp sig och går till parker och låtsas slåss. Det är rätt intressant. Men vem fan ställde den frågan? Undrar om det var samma person som ville veta om mina hundar.

Sebastian Suarez-Golborne

Kornél Kovács

Inga kommentarer: